Hvorfor kører folk rundt med en fisk

Du har måske set klistermærket bag på naboens bil eller bag på en af bilerne på parkeringspladsen ved Føtex. Klistermærket forestiller en fisk, men hvorfor kører folk dog rundt med sådan et klistermærke? Er der virkelig så mange lystfiskere i Danmark?

Lad os bare med det samme afsløre, at bilisterne ikke alle sammen er glade lystfiskere. Derimod er fisken et symbol, som mange kristne vælger at sætte på deres bil for at vise, at de er glade for at være kristne.

Men hvorfor så lige en fisk?
Man kunne måske spørge, om det ikke var mere oplagt for kristne at bruge et kors som symbol, men faktisk er fisken blevet brugt af kristne gennem flere tusind år og er ældre end det mest kendte symbol, korset.

Et hemmeligt tegn
Fiskens historie går helt tilbage til Jesu tid, for i de første århundreder efter Jesu død og genopstandelse blev kristne voldsomt forfulgt. Derfor havde de brug for en slags kode til at markere deres tro, og de valgte den uskyldigt udseende fisk. Den var let at tegne, f.eks. i jorden, og den blev indføjet i gulvmosaikker og malet på væggene i katakomberne under Rom, hvor de kristne mødtes i hemmelighed.

Grunden, til at fisken blev valgt, er dens græske betydning, ICHTUS. Det kan ses som forbogstaverne i ’Iesus CHristos Theou Uios Sotér’, som betyder ’Jesus Kristus, Guds søn, frelser’. Dette markerede også en klar afstandtagen fra kejserkulten, hvor den romerske kejser kaldte sig ’Guds Søn’ og insisterede på at blive dyrket som gud.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *